Acceptatie en Commitment Therapy bij kinderen en jongeren is gericht op het aanleren aan kinderen en jongeren dat wíe ze zijn, losstaat van dat wat ze over zichzelf denken en daardoor voelen. Ze leren omgaan met tegenslagen die het leven soms biedt en de gevoelens die dit kan oproepen. Tegelijkertijd worden ze in de behandeling uitgedaagd na te denken over wat je leuk vindt (en hoe je daar meer van kan doen) en wat niet (hoe omgaan met datgene wat je niet wil, ga je er tegen vechten, of kun je dat accepteren?
Wat je met ACT kunt leren:
- Naar je gedachten en gevoelens te leren kijken, zonder dat je er iets mee hoeft te doen (mindfulness). Bij kinderen en jongeren is het van belang dat een afweging leren maken tussen informatie uit het denken die bruikbaar en die onbruikbaar is. We staan dus op afstand kijkend naar gedachten en gevoelens ook stil bij de inhoud. Deze oefeningen traint kinderen óók om los van wat je er allemaal van vindt en bij voelt goed naar de omgeving te kijken: wat gebeurt er nu eigenlijk écht?
- Je beseffen dat het leven soms echt niet leuk is en dat daar rotgevoelens en -gedachten bij horen. Dat mag je best naar vinden, maar je weet ook dat ze er nu eenmaal zijn en dat er tegen vechten niet helpt (acceptatie).
- Je beseffen dat er een verschil is tussen jouzelf en het verhaal dat je over jezelf vertelt (zelf-als-context).
- Jezelf leren los te haken van dat wat je hoofd over jou zegt. ACT zet deze gedachten en gevoelens in een ander licht, waardoor het makkelijker is ze minder serieus te nemen en zelf te bepalen wat je met de inhoud ervan doet: naast je neerleggen of in meegaan (defusie).
- Voor jezelf bepalen wat jij belangrijk vindt in het leven en wat je graag zou willen doen (waarden).
- Die waarden nastreven, ook als dat niet altijd even makkelijk gaat (toegewijde actie).
Er wordt gebruik gemaakt van een dynamisch werkboek; zonder onnodig moeilijke woorden, en juist met klare taal en hapklare opdrachten.