Zo vaak als nodig, zo kort als mogelijk…
Nadat je je bij mij hebt aangemeld, neem ik telefonisch contact met je op. In dit eerste telefooncontact bespreken we kort je reden van aanmelding en je wensen. Dit gesprek is gratis. Als het klikt over de telefoon maken wij een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Tevredenheid is heel belangrijk voor mij, daarom meet ik regelmatig het effect van de behandeling en onze samenwerking.
Binnen de praktijk is er de mogelijkheid tot het volgen van -door wetenschappelijk onderzoek aangetoond- bewezen effectieve klachtgerichte behandelingen gericht op trauma, angst en rouw.
Voor volwassenen:
Voor ouders & gezinnen:
Voor kinderen & jongeren:
- Algemene informatie
- Butskees
- Informatie voor jongeren
- Intelligentieonderzoek
- Cognitieve gedragstherapie, zoals:
- Denk goed – voel je goed
- Denken + Durven = Doen
- Bibbers de baas
- WRITE junior
- Verbeter je slaap
- EMDR bij baby’s, kinderen en jongeren
- Acceptance & Commitment Therapy
Beeldbellen en face-to-face
De behandelingen kunnen plaatsvinden in Bodegraven (Willemstraat 47e), online of op een locatie. Dat kan binnen zijn en soms buiten, al naar gelang de behoefte en het moment in het behandeltraject. Bij kinderen is de voorkeur om face-to-face af te spreken.
Tijdens de eerste lockdown waarin we verplicht werden meer online te werken, ontdekte ik de voordelen van beeldbellen: het is efficiënt en meer flexibel inzetbaar. Even een kort consult? Prima, plannen we dat in. Doordat ik gebruik maak van digitale apps ter ondersteuning, kan ik alle informatie die jij vertelt gelijk overzichtelijk schematisch aan je presenteren.
Ook EMDR-behandelingen kunnen online doorgang vinden.
De voorkeur voor het inplannen van afspraken is binnen kantoortijden. Ik hanteer flexibele werktijden en kan daardoor ook in de avond of in een weekend afspreken. Zie daarvoor de toeslag bij tarieven.
Een behandeling op maat…
We bespreken regelmatig met elkaar het effect van de behandeling. Jij beslist wanneer jij voldoende inzicht hebt gekregen, geleerd hebt of verwerkt hebt, waardoor jij weer verder kan. Soms is dat al na één gesprek. Inzicht in je klacht is het belangrijkste. Daar kan ik je bij helpen.
De duur van de behandeling is wisselend van de ernst van de klacht. Echter leert de ervaring dat 4-12 gesprekken vaak voldoende zijn om verbetering dan wel verlichting te geven. Het eindresultaat is mijns inziens niet dat je klachtenvrij bent, maar dat je een manier hebt gevonden om te leven mét je klacht. Sommige klachten gaan nooit over, denk aan het hebben van een angstige aanleg of een chronische pijnklacht waar je mee moet leren leven. Andere bepaalde klachten kunnen wel daadwerkelijk afnemen, zoals nachtmerries en herbelevingen.
Depressieve klachten of andere psychische stoornissen kunnen de verwerking van het psychotrauma bemoeilijken. Indien het vermoeden is dat daar sprake van is, kan een huisarts of een psychiater besluiten om je eerst medicijnen te geven, zodat je daarna meer baat hebt bij de behandeling.
… ook voor jou.
Te veel alcohol, medicijnen of drugsgebruik maakt de behandeling ook moeilijker.
Als de behandeling is afgelopen, wordt er een terugvalpreventieplan met je opgesteld. Het is de verwachting dat klachten wegblijven, maar helaas komen soms de klachten weer terug. Als je terugvalpreventieplan onvoldoende handvatten biedt, kunnen een aantal “opfris”-gesprekken zinvol zijn.
Welke behandeling het beste bij je past hangt af van verschillende factoren zoals de aard van het trauma, de frequentie, je voorgeschiedenis, bijkomende aandoeningen of omstandigheden.
In het geval van een trauma of angstbehandeling:
Jij of je kind gaat iets mega spannends doen. Dat ga je hopelijk/natuurlijk niet alleen doen. In de praktijk besteden we aandacht aan steun uit je omgeving. Dat begint al bij het intakegesprek. Kun je iemand meenemen? Wie zijn je bronnen van steun tijdens de behandeling? Er zijn regelmatig webinars over verschillende onderwerpen waar ook naasten aan deel kunnen nemen (klik hier voor webinaroverzicht).
Goed om te weten – wat te doen in crisis:
De praktijk is geopend binnen kantoortijden en hanteert geen bereikbaarheids- of crisisdienst. Daarom is het slim om (in rust) een plan te maken wat je kan doen in crisissituaties. Waardoor loopt je spanning op en wat kun je doen om deze weer te verminderen? Wie kunnen je daarbij helpen?
In geval van acute crisis die niet kan wachten tot de volgende afspraak, kun je terecht bij de huisarts(enpost). In levensbedreigende situaties bel je 112. In geval van gedachten aan zelfdoding kun je met 0900-0113 bellen.